بازگشت به آرشیو

نوگام ۱۱ ساله شد!

7 ژانویه 2024، ساعت 15:34

یادداشت

 

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید

تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

ماه دسامبر روی گزارش سالانه‌ی نوگام کار می‌کردم. یک گزارش مکتوب برای تمام کسانی که یک‌سال گذشته از نزدیک با ما همکاری داشتند و از نوگام حمایت کردند و یک ویدیوی ۹۰ ثانیه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی تا مخاطبان نوگام بتوانند فعالیت یکساله‌ی نوگام را مرور کنند. تهیه‌ی این گزارش‌های سالانه همیشه برایم آموزنده است. مرور می‌کنم که چه کرده‌ایم و نقاط قوت و ضعف‌مان نمایان می‌شود. می‌توانیم چند دقیقه‌ای به خود ببالیم یا چند روزی با خودمان کلنجار برویم که چه ایده‌ها که فرصت و امکانش را نداشتیم تا جامه‌ی عمل بپوشانیم.

اما خیلی تجربه‌ها هست که نمی‌شود در یک گزارش کوتاه یا ویدیویی ۹۰ ثانیه‌ای منعکس کرد. پشت انتشار هر کدام از این کتاب‌ها یک داستان وجود دارد. یک نویسنده، یک مترجم، یک مسیر پیچیده و گاهی سخت. اما همکاری‌ها و همدلی‌ها اغلب شیرین است. آشنایی‌ها و دوستی‌هایی که شکل می‌گیرد. ایده‌هایی که برای آینده متولد می‌شوند و...

ضمن اینکه همه‌ی دستاوردهای نشر فقط به کتاب‌هایی که در همان یک سال منتشر شده ختم نمی‌شوند. سفرهایی که کرده‌ایم، برنامه‌هایی که برگزار شده و دوستان تازه‌ای که ملاقات کرده‌ایم، گفت‌وگوها و بحث‌هایی که در گرفته است، همه و همه اندوخته‌های ما هستند که با خود به سال جدید می‌بریم. گاهی یک تلفن داریم از نویسنده‌ای گرانقدر که با شنیدن صدایش دلمان گرم می‌شود. دوستانی که با پیام‌ها و بازخوردهایشان، خود را بخشی از نوگام حس می‌کنند و مسئولانه می‌خواهند در ارتقای کیفیت کار نوگام سهیم باشند.

کسانی که ندیده‌ایم و نمی‌شناسیم از گوشه‌ای از ایران و جای جای دنیا دست یاری دراز می‌کنند، به ما اعتماد می‌کنند و این نشر مستقل کوچک را در آغوش می‌گیرند.

نوگام ۱۱ ساله شد و در کمال ناباوری خودم، حالا دیگر بیشتر از یک دهه است کاری دارم که با عشق انجامش می‌دهم. نوگام در چند سال گذشته تغییرات چشمگیری داشته و موفقیت‌های بزرگی کسب کرده. در عین حال مانند هر نهاد دیگری کاستی‌هایی دارد و همیشه جای بهبود و پیشرفت. خوشحالیم که می‌توانیم هر سال حلقه‌ی دوستان نوگام را بزرگ‌تر کنیم، با نویسندگان تازه کار کنیم، و بسازیم! ساختن، خلق کردن، پیش رفتن... نوگام برای من یک مبارزه است. من به پیش بردن و پرورش این نشر، به درست‌ترین و بهترین راهی که می‌توانم، متعهدم و تک‌تک کسانی که هر سال به هر شکل به ما می‌پیوندند و در کنار ما هستند، در رشد نوگام و البته خود من نقش موثر دارند.

۳۶۲ روز تا پایان امسال وقت دارم و هیجان تمام کارهای در نوبت، خواب از چشمم می‌برد. هر جا که هستید، هر چه که می‌کنید، دل قوی دارید. اگر صبح فردا همچنان نفسی می‌رود و می‌آید، یک فرصت دیگر به ما داده شده، تیغ‌ها خواهند آمد و زخم‌های قدیم همچنان خونریزانند اما ما فردا را دوام می‌آوریم و یک روز دیگر و یک روز بعد از آن... ما همدیگر را داریم و نور امیدی که در دل ماست، خاموش نخواهد شد.

 

با مهر و احترام

آزاده پارساپور

مدیر نوگام

 

بقای نشر نوگام در گروی حمایت شما خوانندگان و دوستداران فرهنگ و ادبیات است. دوستان خارج از ایران با حمایت‌های مالی دلخواه، خرید کتاب چاپی، یا خرید بسته‌های عضویت نوگام (جیبی، پالتویی، وزیری) می‌توانند به انتشار کتاب‌های بیشتر و بهتر کمک کنند و از نویسندگان و مترجمانی که زیر بار سانسور و سرکوب نمی‌روند حمایت کنند و در راه دفاع از حق آزادی بیان به هم بپیوندند.

برای آشنایی بیشتر با راه‌های حمایت لطفا صفحه‌ی حمایت از نوگام را بخوانید!

حمایت از نوگام

نوگام ۱۱ ساله شد!:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • مرتضی هوشمند

    عالی بود
    23 آوریل 2024، ساعت 2:38 پاسخ