بازگشت به آرشیو

یک سال خوب برای ناشران بریتانیا و ترندهای احتمالی در بازار کتاب

31 مارس 2021، ساعت 13:27

خبر

با وجود تمام مصیبتی که صنف‌های مختلف در یک سال گذشته کشیدند، به نظر می‌آید کسب و کار ناشران و کتابفروشی‌های آنلاین در بریتانیا رونق خوبی داشته و هم از نظر تعداد نسخه فروش‌رفته و هم درآمد رکورد زده است.

در سال گذشته ۳۷۵ میلیون جلد کتاب در بریتانیا فروخته شد و درآمد کل بخش نشر در این کشور با هفت درصد افزایش نسبت به سال گذشته به چیزی حدود ۲.۶ میلیارد پوند رسید.

۹۵ میلیون از این کتاب‌های فروخته شده، کتاب الکترونیک (ای‌بوک) بوده و سهم کتاب‌های گویا/صوتی هم ۲۳ میلیون بوده است. بنابراین کتاب‌های چاپی همچنان جایگاه محکمی در میان کتاب‌خوانان دارند. اما رشد کتاب‌های بخش دیجیتال را نباید نادیده بگیریم. فروش ای‌بوک‌ها - از نظر تعداد - ۲۵ درصد و کتاب‌های صوتی ۲۲ درصد رشد داشته است.

حالا این آمار برای ناشران به چه معناست؟  با وجود رشد بی‌سابقه فروش در بخش کتاب‌های دیجیتالی، به خصوص کتاب گویا، هنوز این بخش از نظر درآمد نتوانسته‌ رضایت ناشران را جلب کنند.

 به نظر می‌آید که استراتژی ناشران در مورد قیمت‌‌گذاری ای‌بوک و کتاب گویا در دو جهت مخالف حرکت کند. به این معنا که قیمت ای‌بوک‌ها را که گاهی بی‌دلیل گران است کاهش بدهند و در عوض قیمت کتاب‌های صوتی که روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند، افزایش پیدا کند.

با همه این‌ها باید در نظر داشت که سال ۲۰۲۰ سالی متفاوت بود و برای تصمیم‌گیری نباید عجله کرد.

تا دو هفته دیگر کتابفروشی‌های فیزیکی در بریتانیا دوباره باز می‌شوند و کتاب‌خوان‌ها می‌توانند در میان قفسه‌ها قدم بزنند، پیش از انتخاب، لای کتاب‌ها را باز کنند و چند سطری بخوانند. 

احتمالا طی هفته‌های اول استقبال از کتابفروشی‌ها بالا خواهد بود اما وقتی آب‌ها از آسیاب بیفتند و به زندگی روزمره برگردیم آیا این ترندها باز هم تغییر خواهند کرد؟ 

منبع

 

 

یک سال خوب برای ناشران بریتانیا و ترندهای احتمالی در بازار کتاب:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.