بازگشت به آرشیو

چهار مرحله ساده برای خواندن کتاب‌های ناداستان

13 اوت 2020، ساعت 19:18

کتاب‌خوانی


تا به حال شده تنها با نگاه کردن به لیمو، لیموناد درست کرده باشید؟ مسلما، نه!

پس چرا فکر ‌می‌کنید خواندن یک کتاب به تنهایی می‌تواند همه‌جوره کمکتان کند؟

خیلی وقت است که مطالعه می‌کنم و تا الان، هرگز نتوانسته بودم بیش از ۵درصد از آن‌چه خوانده‌ام را به خاطر بیاورم. انگار آن کتاب‌ها فقط هدر دادن زمان و پول بوده‌اند. هیچ پیشرفتی نداشتم. همچنان همان آدم قبلی بودم. به جزچند تا لغت دهن‌پرکن و مد روز، هیچ چیز با ارزش دیگری را حفظ نکرده بودم. مثل این بود که سعی می‌کردم تنها با نگاه کردن به لیمو، لیموناد درست کنم.

خب، خیلی سریع بیاییم جلو تا به امروز برسیم، الان می‌توانم بیشتر آن‌چه می‌خوانم را حفظ کنم. قبل از این‌که خواندن کتاب بعدیتان را شروع کنید، از شما می‌‌خواهم که این چهار مرحله ساده را انجام دهید. این مراحل به من کمک کرده تا از هر کتابی که می‌خوانم چیزهای بیشتری یاد بگیرم.

نکته: برای کتاب‌ها‌ هم هزینه می‌کنید و هم زمان می‌گذارید پس بهتر است آن‌ها را به روش درست بخوانیم یا این‌که اصلا نخوانیم‌شان. منظورم این‌جا از کتاب، فقط کتاب‌های ناداستان (کسب و کار/ استراتژی/ خودیار و غیره) است.

پیش از آن‌که شروع کنید، به اقلام زیر نیاز دارید:

الف- یک مداد/ خودکار

ب- یک کاغذ چرک‌نویس

ج- یک حساب کاربری در اورنوت (اختیاری، ولی قویا توصیه می‌شود) یا اپلیکیشن یادداشت‌برداری و بایگانی مشابه

مراحل به شرح زیر است:

۱- کمتر بخوانید. کتاب را به بخش‌های مساوی تقسیم کنید.

نسبت به اندازه کتاب و حجم متن، من روزی فقط ۲۰ تا ۴۰ صفحه کتاب می‌خوانم. برای مثال، وقتی کتاب صفر تا یک را می‌‌خواندم، روزی ۳۰ صفحه می‌خواندم درحالی‌که موقع مطالعه کتاب هنر اغواگری، تنها ۲۰ صفحه در روز می‌خواندم.

چرا؟

چون:

  • احتمالا مغز شما قادر نخواهد بود ۱۰۰ صفحه را یک‌جا پردازش کند چه برسد به اینکه همه‌اش را حفظ کند.
  • زمان بیشتری خواهید داشت تا روی چیزهای مهم دیگری در زندگی‌تان تمرکز کنید. خواندن کتاب به تنهایی ضامن موفقیت نیست. باید برای اهدافتان برنامه‌ریزی کنید، استراتژی تعیین کنید، آن‌ها را اجرا کنید و به‌دستشان بیاورید.
  • از همه مهم‌تر، همیشه از نشست‌های کتاب‌خوانی‌تان لذت خواهید برد. پیشنهاد نمی‌کنم کتاب‌ها را بر اساس فصل یا موضوع‌ جدا کنید چون‌ گاهی یک فصل می‌تواند خیلی طولانی‌تر/ کوتاه‌تر از بقیه باشد.

۲- الان علامت‌گذاری کنید، بعدا یادداشت بردارید.

ضمن خواندن وقتی به چیزی برمی‌خورید که ارزش یادداشت برداشتن دارد، فقط شماره صفحه، پاراگراف و خط آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید. وقتی‌ خواندن‌تان تمام شد، کاغذ شما باید چیزی شبیه به این باشد.

لازم نیست فورا بعد از پایان زمان کتاب‌خوانی‌تان یادداشت بردارید. هروقت که خواستید می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط  کافی است آن نکات مهم را با استفاده از آن تکه کاغذ جست‌وجو کنید و  بعد به عنوان یک یادداشت جدید در اورنوت (یا اپلیکیشن مشابه یادداشت برداری و بایگانی) ذخیره ‌کنید. من اورنوت را به خاطر محیط کاربری زیبا و دسترسی ساده به داده‌ها هم در آی فون و هم در مک‌بوک ترجیح می‌دهم.

قبل از این‌که نشست بعدی‌تان را شروع کنید، یادداشت‌های روز قبل را مرور کنید. این مرور دو دقیقه‌ای کافی است تا ارتباط شما و کتاب را دوباره برقرار کند و ذهن شما را آماده نگه دارد.

۳- خلاصه کنید.

وقتی کتاب را به پایان می‌رسانید، از تمام نکات مهم یادداشت برداشته‌اید. حالا، همه‌ی کاری که باید انجام دهید این است که:

۱- یک یادداشت تازه درست کنید.

۲- همه‌ی یادداشت‌های قبلی را در یک یادداشت جدید کپی کنید.

۳- نکته‌ها را مرور و خلاصه کنید. هر چیز بی‌ارزش را حذف کنید. سعی کنید همه چیز را مختصرکنید بدون آن‌که به مفهوم آن لطمه بزنید.

۴- مهم‌ترین قسمت‌ها را نشانه‌گذاری کنید. انگار خود خلاصه را دارید خلاصه می‌کنید.

نکته: هرگز بیش از اندازه خلاصه نکنید. به امید کم کردن کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای به یک متن که خواندنش ۲ دقیقه‌ طول می‌کشد، ممکن است به یک خلاصه نه چندان به‌دردبخور برسید. خلاصه‌کتاب‌های من اغلب یک خوانش ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای هستند، در حالی‌که خواندن متن‌های نشانه‌گذاری شده داخل این خلاصه‌ها، معمولا ۲-۳ دقیقه طول می‌کشد. بیش از اندازه کوتاه و مختصر کردن جواب نمی‌دهد‌.

۴- بازبینی و بازنویسی کنید.

این مرحله آخر و نهایی است. این‌که چندوقت یکبار می‌خواهید خلاصه‌هایتان را مرور کنید کاملا بستگی به خودتان دارد.

من متن‌های نشانه‌گذاری شده‌ی خلاصه‌های قدیمی را یک ‌بار در روز یا هر زمان که بیکار باشم مرور می‌کنم و خلاصه‌ها را یک‌بار در ماه تکمیل می‌کنم.

بازبینی یادداشت‌های قدیمی همیشه سرگرم‌کننده است.

این همه‌ی آن چیزی است که می‌خواستم قبل از این‌که کتاب بعدیتان را شروع کنید، بدانید.

می‌خواهم بیشترین استفاده را از کتاب ببرید، مهم‌ترین چیزها را حفظ کنید و مهم‌تر از همه اینکه از جزء جزئش لذت ببرید.

خلاصه:

۱. کتاب را به بخش‌های مساوی تقسیم کنید. هر روز چند صفحه از آن را بخوانید.

۲. الان علامت‌گذاری کنید، بعدا یادداشت بردارید.

۳. خلاصه کنید.

۴. بازبینی و بازنویسی کنید.

 

این مطلب خلاصه و ترجمه این نوشته است.

 

منبع تصویر

چهار مرحله ساده برای خواندن کتاب‌های ناداستان:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • بابک وفایی

    روش جالبی است برای خواندن برای از کتابها اما در مورد بعضی کتابها بهتر است فرد رها باشد و لذت ببرد ممنونم از مطلبی که ارایه شد سپاس
    11 اکتبر 2020، ساعت 18:49 پاسخ