بازگشت به آرشیو

چهار نکته برای نویسنده‌هایی که می‌خواهند پادکست تولید کنند

12 ژوئیه 2016، ساعت 9:16

بازاریابی

در فضای شلوغ انتشارات، پادکست‌هایی که میزبان‌شان خود نویسنده‌ها باشند، ابزار منحصر به‌فرد و موثری برای بازاریابی کتاب محسوب می‌شوند. اما تولید پادکست کار چالش‌برانگیزی است و به مهارت‌هایی احتیاج دارد که با مهارت‌های نوشتن فرق دارد. اگر دوست داشته باشید که از داستان‌های پشت صحنه تولید پادکست خبر داشته باشید، می‌توانید به این سایت سر بزنید و در جریان تولید یک‌سری پادکست قرار بگیرید. این‌ها چهار نکته‌ای است که در خلال تولید پادکست‌هایی که خود نویسنده‌ها تولید می‌کنند، ممکن است به کارتان بیاید.

 

۱. مرزهایتان را بشناسید.

هدف قطعی هر نویسنده‌ای که برای کتاب‌اش بازاریابی می‌کند این است که فروش کتاب‌اش را بالا ببرد. اما چطور انجام دادن این کار ارتباط مستقیم دارد با این که چطور ارزش محتوای کارتان را به دیگران نشان دهید. اول از همه و پیش از هر چیز دیگر، همیشه به این فکر کنید که مخاطبان‌تان می‌خواهند چه چیزی بشنوند. با چه چیزهایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به چه چیزهایی فکر می‌کنند، چه چیزهایی می‌خواهند بدانند، تمایل دارند که به چه چیزهایی دسترسی داشته باشند؟ چه چیزهایی برای‌شان انگیزه تولید می‌کند؟ دو نکته را در نظر بگیرید: این که مخاطبان‌تان به چه چیزهایی نیاز دارند و چه می‌خواهند و این که شما چه چیزهایی می‌توانید بگویید. نقطه‌ای که این دو نکته درهم می‌آمیزند، همان محتوای موردنظر شما است.

 

۲. رفتار مخاطبان‌تان را درک کنید.

درست همان زمانی که دارید برای فروش کتاب‌تان تلاش می‌کنید، این نکته که اهل کتاب کجاها می‌روند و چطور کتاب‌های موردعلاقه‌شان را پیدا می‌کنند، بهترین نقشه را دست شما می‌دهد که متوجه شوید شنوندگان پادکست شما روزشان را چطور می‌گذرانند. آقایان شنونده‌‌های ایده‌آل پادکست‌های شما هستند یا خانم‌ها؟ این شنونده‌ها، چه زن و چه مرد، چند سال‌شان است؟ چه کتاب‌هایی می‌خوانند؟ این آدم‌ها دوست دارند چه کتاب‌هایی را آنلاین بخوانند؟ همان‌طور که مشغول تولید محتوای پادکست‌تان هستید، این محتوا را هم ارزش‌یابی کنید: آیا این پادکست برای شنونده ایده‌آل من جذاب است؟ آیا این پادکست ارزش‌ شنیده شدن دارد؟ زمان آپلود کردن پادکست‌تان که رسید و خبرش که پخش شد، دیگر دقیقا می‌دانید کجا پادکست‌تان را تبلیغ کنید که شنوندگان‌تان بیشتر حضور داشته باشند.

 

۳. لقمه بزرگ‌تر از دهان‌تان برندارید.

فرمت‌های مختلفی برای ارائه پادکست وجود دارد. از فرمت‌های ساده تا فرمت‌هایی که تولیدشان بسیار زمان‌بر است. دو تا از محبوب‌ترین این فرمت‌ها عبارت‌اند از:

 

  • پادکست‌های مدل پرسش و پاسخ که میزبان از مهمان سوال می‌پرسد.

  • پادکست‌های روایی و تدوین شده که بیشتر شبیه کارهای ژورنالیستی است.

 

هر قدر ارزش‌های تولید کارتان بیشتر باشد و افراد بیشتری درگیر پادکست‌تان شوند (معناش این است که پادکست راوی داشته باشد، تدوین شود و مهمان‌های بیشتری در برنامه حضور داشته باشند) تولید این پادکست زمان بیشتری می‌برد. این پادکست‌ها به نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تری برای تدوین و طراحی صدا نیاز دارند. با توجه به زمانی که دارید، فرمت پادکست‌هایتان را انتخاب کنید.

 

۴. برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از پادکست‌های اولیه با همان ابزارهایی تولید می‌شوند که ممکن است روی کامیپوتر همه ما وجود داشته باشند. اما کیفیت صدای خوب را دست‌کم نگیرید. کیفیت بهتر صدا مستقیما روی تعداد شنونده‌های شما تاثیر می‌گذارد. ابزار درست انتخاب کنید، هم به لحاظ ارزش کار و هم کیفیت کار. این دو منبع بسیار به درد تازه‌کارهای تولید پادکست می‌خورد:

 

 

یاد بگیرید چطور از ابزارهایتان استفاده کنید و قبل از مصاحبه با مهمان‌های واقعی برنامه چند بار آن‌ها را امتحان کنید. برای خودتان پیش‌نویسی از برنامه تولید پادکست‌تان بنویسید تا زمان کافی برای تحقیق، آماده کردن نسخه اولیه و تدوین هر برنامه در اختیارتان قرار بدهد.

بهتر است چک کردن نکته‌های زیر را در دستور کارتان قرار بدهید:

 

  • قبل از انتشار اولین پادکست‌تان، چند برنامه آماده در نوبت داشته باشید تا برای درست کردن برنامه‌های بعدی به تقلا نیفتید.

  • از اسپردشیت برای نوشتن برنامه‌هایتان و دنبال کردن این برنامه‌ها استفاده کنید، این که مثلا چه مهمان‌هایی را به برنامه دعوت کرده‌اید و کدام سوژه‌ها را ضبط کرده‌اید.

  • مکان آرامی را برای ضبط کردن پادکست‌تان پیدا کنید. اتاق‌های کوچکی که فرش و پرده دارند برای این کار ایده‌آل‌اند.

  • اگر مهمانی نمی‌تواند شخصا در برنامه حضور داشته باشد، کیفیت صدای اسکایپ برای مصاحبه‌های از راه دور بسیار مناسب است.

  • اگر می‌خواهید از موزیک در پادکست‌تان استفاده کنید، سراغ سایت‌هایی بروید که فهرست موسیقی‌هایی را که می‌توانید رایگان از آن‌ها استفاده کنید منتشر کرده‌اند. می‌توانید برای پیدا کردن موسیقی‌هایی که حق استفاده از آن‌ها رایگان است به این لینک سر بزنید.

  • برای صفحه ورودی پادکست‌تان طرحی هنری آماده کنید. این لوگو ابزاری تبلیغاتی برای پادکست‌تان است. بنابراین، وقت بگذارید تا تصمیم بگیرید چطور می‌خواهید به لحاظ بصری پادکست‌تان را عرضه کنید.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

چهار نکته برای نویسنده‌هایی که می‌خواهند پادکست تولید کنند:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.