بازگشت به آرشیو

تبلتی شبیه کیندل برای نابینایان

26 ژانویه 2016، ساعت 13:05

نشر الکترونیک

دانشمندان دانشگاه میشیگان آمریکا در حال کار کردن روی نمایشگر جدیدی هستند شبیه تبلتی که می‌تواند روزی نقش کیندل (کتاب‌خوان الکترونیکی) را برای نابینایان بازی کند.

یکی از پروفسورهایی که در این پروژه همکاری می‌کند می‌گوید: «تصور کنید به جای داشتن کیندل تصویری، کیندلی دارید که می‌توانید لمس‌اش کنید و این کیندل را کسانی می‌توانند بخوانند که نابینا هستند و این‌جوری می‌توانند خط بریل را روی صفحه تبلت بخوانند.»

برای خواندن خط بریل روی صفحه این تبلت، یک‌سری حباب وجود دارد که روی صفحه پف می‌کنند یا نمی‌کنند و نقطه‌های برجسته یا مسطحی به‌وجود می‌آورند که به‌واسطه آن‌ها می‌توان کلماتی را که روی صفحه چاپ می‌شوند خواند. دانشمندان تلاش می‌کنند تا بتوانند یک صفحه کامل کتاب را به این صورت روی نمایشگر این تبلت نشان دهند.

صفحات نمایشگر بریل که بتوان آن‌ها را ریفرش کرد وجود دارند، اما این صفحه‌ها تنها یک خط را روی یک صفحه نشان می‌دهند و به‌علاوه بسیار گران هستند. این نمایشگرهای یک خطی بین سه تا پنج هزار دلار قیمت دارند، بنابراین نمایشگری که بتواند یک صفحه کامل بریل را نشان دهد، می‌تواند چیزی حدود ۵۵ هزار دلار قیمت داشته باشد.

از آن جا که صفحه‌ای که دانشمندان دانشگاه میشیگان طراحی کرده‌اند به لوازم الکترونیکی وابسته نیست، محققان دنبال جایگزین ارزان‌تری برای رقیب دیجیتالی این دستگاه هستند.

این تکنولوژی می‌تواند امکانات جدیدی را در اختیار افرادی با ناتوانی‌های جسمی قرار دهد.

یکی از محققان می‌گوید: «افراد نابینا در حال حاضر روی ابزارهای دیجیتالی خود تنها به یک خط بریل دسترسی دارند. دسترسی تنها به یک خط چندان کمکی به این افراد نمی‌کند، روی این دستگاه‌ها مطالعه سخت است و کارهایی مثل نمودار و جدول هم نمی‌توان روی ‌آن‌ها انجام داد. بنابراین، هیچ جور اطلاعاتی را از این طریق نمی‌توان با دیگران قسمت کرد.»

این دانشمندان می‌گویند توسعه چنین دستگاهی بین ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد. آن‌ها می‌گویند، در حال حاضر مشغول ساخت و آماده‌سازی نمایشگرهایی هستند که پایه و اساس این تکنولوژی جدید است. یکی از آن‌ها می‌گوید: «کاری که ما می‌کنیم توسعه تکنیکی است که به کمک آن برای نشان دادن پیکسل‌ها از کریستال مایع استفاده می‌کنیم.»

در حال حاضر، محققان از یک‌سری نقطه‌های به‌هم پیوسته برای نشان دادن یکی از کاراکترهای بریل استفاده می‌کنند و کاری که برای آن تلاش می‌کنند این است که تعداد هر چه بیشتری از کاراکترهای خط بریل و نقطه‌ها را در یک صفحه نمایش بدهند. یکی از محققان می‌گوید: «بعد از این کار است که باید از متخصصان دیگری دعوت کنیم تا کمک‌مان کنند و این تکنولوژی را به‌صورت انبوه تولید کنیم.»

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

تبلتی شبیه کیندل برای نابینایان:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.

  • شیرمحمد

    خوب است
    19 ژوئن 2016، ساعت 14:14 پاسخ