بازگشت به آرشیو

ای‌بوک‌ها و محیط‌زیست: مطالعه در فضایی سبزتر

4 اوت 2015، ساعت 9:36

نشر الکترونیک

دلایل زیادی هست که باعث می‌شود ای‌بوک‌ها را دوست داشته باشیم: قابل حمل‌اند، در فضای وب قابل‌دسترسی هستند و خیلی راحت و بی‌دردسر می‌توان این کتاب‌ها را با دیگران شریک شد.

چیزی که بیشتر آدم‌ها وقت حرف زدن درباره دلایل دوست داشتن ای‌بوک یادشان می‌رود به آن اشاره کنند این است که ای‌بوک‌ها انتخاب سبزتری در قیاس با کتاب‌های عادی هستند. پایین بودن میزان منابع طبیعی که در ثبات محیط‌زیست تاثیر می‌گذارد و از بین رفتن تعداد بیشتری از ساکنان زمین باعث می‌شود داشتن زمین سبزتر اهمیت بیشتری پیدا کند. بنابراین، اگر دنبال چیزی هستید که به شما کمک کند تاثیر بیشتری بر محیط‌زیست بگذارید و به این فکر می‌کنید که شیوه کتاب‌خوانی‌تان را به ای‌بوک‌خوانی تغییر بدهید، این‌ها چیزهایی است که به شما می‌گوید چه‌طور می‌شود با این شیوه زمین سبزتری داشت.

چاپ کتاب و انتشار کربن

چاپ کتاب از اواسط قرن پانزدهم رایج شد و تا الان این شیوه از بین نرفته است. تولید انبوه کتاب‌ در حال حاضر در مقیاس‌های کلان انجام می‌شود و ناشران کتاب‌ها برای ارضای خواسته بازار میلیون‌ها نسخه از کتاب‌های جدید خود را وارد بازار می‌کنند. مشکل این شیوه در مصرف کربنی است که این شیوه از انتشار کتاب مسئول آن است.

«تاثیر کربن» مقدار کل گازهای گلخانه‌ای است که یک گروه یا سازمان مسئول آن است. هر انسانی روی کره زمین در تولید سطحی از دی‌اکسید کربن نقش دارد، اما بالاتر از آن، تاثیر کربنی است که ماشین‌ها، کارخانه‌ها، ساخت و ساز ساختمان‌های بزرگ و دیگر صنایع در به‌وجود آمدن آن نقش دارند و همه این‌ها در محیط و اتمسفری که ما در آن زندگی می‌کنیم تاثیر دارد.

صنعت چاپ نقش بسیار فعالی در این زمینه دارد. قطع کردن درخت‌های فراوان برای تبدیل‌شان به کاغذ به‌تنهایی خودش در رها کردن میزان فراوانی از گازهای گلخانه‌ای در فضا تاثیر دارد، به‌علاوه این که قطع درختان میزان اکسیژنی را که این درخت‌ها در فضا رها می‌کنند کاهش می‌دهد.

خوشبختانه ای‌بوک‌ها نیازی ندارند که برای تولید یا حتی خواندن‌شان درختی قطع شود، البته مواد سازنده ابزارهای الکترونیک برای خواندن ای‌بوک‌ها هم بی ضرر برای محیط‌زیست نیستند. نکته این است که هزاران کتاب را می‌شود در یک کتاب‌خوان الکترونیکی جا داد و خواند و بیشتر این کتاب‌خوان‌ها به یک بار یا کمتر شارژ در هفته برای روشن ماندن نیاز دارند.

اینترنت و ای‌بوک‌ها

با توجه به قابل حمل بودن ای‌بوک‌ها، تعجبی هم ندارد که کتاب‌خوان‌ها به ای‌بوک اقبال نشان داده‌اند، اما نکته این است که ای‌بوک از صدقه سر اینترنت است که تقریبا در اختیار همه آدم‌هاست. هزاران فروشگاه در فضای وب هست که تنها با چند کلیک می‌شود از آن‌ها ای‌بوک خریداری کرد.

ای‌بوک‌های آنلاین حتی به محبوب شدن وب‌سایت‌هایی مثل کتاب‌فروشی بارنز اند نوبل هم کمک کرده‌اند، چون این کتاب‌فروشی‌ها ردیفی از کتاب‌ها را بلافاصله در اختیارت قرار می‌دهند. بنابراین، دیگر لازم نیست برای خرید کتابی وسط شهر رفت، در عرض چند ثانیه می‌توان آن را از اینترنت دریافت کرد.

کاهش دادن، استفاده دوباره

وقتی می‌خواهید از میزان تولید کربن در فضا کم کنید و کتاب‌خوان قهاری هم هستید، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی بهترین راه برای رفع نیازهای مطالعه‌ای شماست. این کتاب‌خوان‌ها کتاب‌های کلاسیک (که بسیاری از آن‌ها مجانی هستند) یا عنوان‌های جدید را به شما پیشنهاد می‌دهند، اما هنوز راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از میزان تاثیرتان بر محیط‌زیست کم کنید و هم‌چنان از خواندن کتاب‌های خوب لذت ببرید.

خیلی از انتشاراتی‌ها این روزها تلاش می‌کنند که در بخش‌های مختلف کاری‌شان محیط‌زیست را سبزتر نگه دارند و مواد بازیافت این روزها بیشتر از همیشه در تولید کتاب‌های چاپی به کار گرفته می‌شود، اما راه‌های دیگری وجود دارد برای سبزتر نگه داشتن محیط‌زیست و مطالعه کتاب خوب.

اگر کتابی بیست سال پیش یا قبل‌تر چاپ شده و هنوز موجود است، این یعنی این که کمترین میزان را در تولید کربن داشته است. زیبایی کتابی که خوب از آن مراقبت شود همین است. اگر می‌خواهید از تاثیرتان بر محیط‌زیست کم کنید، طبیعتا تا جایی که می‌توانید از کتاب‌ها دوباره استفاده کنید.

نتیجه

اگر دنبال راهی هستید که از میزان تاثیرتان بر محیط‌زیست کم کنید، کتاب‌های قدیمی بهترین نقطه برای شروع است. این‌جور کتاب‌ها همه جا در دسترس هستند؛ از فروشگاه‌های خیریه گرفته تا دست‌دوم فروشی‌ها و همین هم تولید کربن را کاهش می‌دهد، اما اگر از آن دست خواننده‌های پراشتها هستید و می‌خواهید در جریان همه کتاب‌هایی باشید که وارد بازار می‌شوند، کتاب‌خوان الکترونیکی به شما اجازه می‌دهد به صدها کتاب در یک بسته‌بندی کوچک دسترسی داشته باشید و از آن جا که این به معنای استفاده دوباره و دوباره از کتاب‌ها است، روش مدرنی را برای مقابله با مشکلی نشان می‌دهد که مدت‌هاست وجود دارد. روی کتاب‌خوان الکترونیکی سرمایه‌گذاری کنید و به کتاب‌های خوب آنلاین هر جا که هستید دسترسی داشته باشید.

 

مطلبی که خواندید بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

ای‌بوک‌ها و محیط‌زیست: مطالعه در فضایی سبزتر:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.