بازگشت به آرشیو

یازده نکته برای درست کار کردن با طراح جلد کتاب‌تان

7 مارس 2017، ساعت 11:45

نویسنده‌-ناشرها

یکی از توصیه‌های کارشناسان نشر به نویسنده-ناشرها این است که روی مسئله ویرایش و طرح جلد کتاب حسابی تمرکز کنند تا مطمئن شوند کتاب‌هایشان بیشترین شانس موفقیت را پیدا می‌کنند. دانستن این که چطور با یک طراح جلد کار کنید باعث می‌شود بدون سوءِ‌تفاهم به چیزی که می‌خواهید برسید و در عین حال مجبور به تحمل هزینه‌های اضافی یا تاخیر در پیشرفت کارتان نشوید.

شما برای جلد کتاب‌تان به طرحی نیاز دارید که برای خواننده جذاب باشد و به فروش بیشتر کتاب کمک کند. معمولا معنای چنین چیزی این است که طراحی حرفه‌ای برای انجام دادن این کار استخدام کنید و البته کسی که این کار را بلد باشد، نه این که فقط در کار گرافیک استاد باشد. طراحی جلد کتاب یک حرفه کاملا تخصصی است و طراح گرافیکی که در فضای نشر کار نکرده باشد شاید برای انجام دادن این کار مهم چندان مناسب نباشد.

این نکته‌ها در پیدا کردن و کار کردن با طراح جلد به شما کمک می‌کند. بنابراین، پیش از مشورت با طراح، این موارد را از قبل حاضر داشته باشید:

 

  • نسخه‌ای از کتاب‌تان، حتی اگر تمام نشده باشد.
  • عنوان نهایی کتاب.
  • نام‌تان، همان جوری که دوست دارید روی جلد کتاب ظاهر شود.
  • توصیفی از خواننده احتمالی کتاب‌تان.
  • طرح جلد کتاب‌هایی که در ژانر کتاب‌تان می‌پسندید، همین‌طور طرح‌هایی که نمی‌پسندید.

 

یادتان باشد طراح‌ها تخصص‌های متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها فقط کار جلد، بعضی‌ها کار طراحی داخل کتاب و بعضی‌ها هم هر دو کار را انجام می‌دهند. طراحانی که استودیو دارند و چند نفری در این استودیو کار می‌کنند و وب‌سایت طراحی می‌کنند، می‌توانند از عهده چاپ کتاب‌تان بربیایند، همین‌طور موادی در اختیارتان بگذارند که به‌درد تبلیغات برای کتاب‌تان بخورد. اگر به طراحی نیاز دارید که همه این کارها را برای‌تان انجام بدهد، خودتان را از گرفتاری و صرف کلی وقت برای کار کردن با چند طراح دیگر نجات داده‌اید.

 

توصیه‌هایی برای موفقیت

۱. سابقه کاری طراحی را که می‌خواهید با او کار کنید حسابی چک کنید تا مطمئن شوید در حوزه کاری شما فعالیت می‌کند.

۲. مطمئن شوید از عهده پرداخت حق‌الزحمه‌اش برمی‌آیید.

۳. اگر می‌خواهید راس تاریخ مشخصی کارتان انجام شود، همان اول درباره این موضوع حرف بزنید و از طراح بخواهید سر موعد تحویل کار با شما توافق کند.

۴. قرارداد یا توافق‌نامه‌ای را که طراح با شرایط آن کار می‌کند درست و حسابی مرور کنید.

۵. علاوه بر طرح جلد، طراح را در جریان چیزهایی که می‌خواهید قرار دهید.

۶. فرمت‌هایی را که جلد در آن‌ها به شما ارائه می‌شود نگاه کنید. فایل پی‌دی‌اف برای موارد «چاپ بنابر تقاضا» در ماشین‌های خودکار، فرمت JPG برای نسخه‌های ای‌بوک، فایل رزولوشن بالاو غیره.

۷. مواد لازم را برای طراحی در اختیار طراح قرار دهید (رجوع شود به فهرست بالا).

۸. عکس‌ها یا طرح‌هایی را که فکر می‌کنید برای پیش‌زمینه یا الهام بخشیدن به درد می‌خورد در اختیار طراح قرار دهید.

۹. به طراح دیکته نکنید از چه المان‌هایی در کارش استفاده کند -برای همین کار، این آدم حرفه‌ای را استخدام کرده‌اید.

۱۰. بعد از این که طراح نمونه کارها را در اختیارتان گذاشت، درباره شیوه‌های مختلفی که می‌توان به طرح جلد کتاب‌تان نگاه کرد با هم مذاکره کنید.

۱۱. یادتان باشد شما و طراح‌تان با هم همکاری می‌کنید تا با کمک هم به بهترین شیوه‌ای برسید که به فروش بیشتر کتاب‌تان کمک کند.

 

قراردادها و توافق‌ها

اگرچه بسیاری از نویسنده‌های مستقل این مرحله را از قلم می‌اندازند، ولی خوب است که با طراح جلد کتاب‌تان توافق‌نامه‌ای بنویسید در مورد این که چه کارهایی دقیقا باید انجام شود، ارزش این کارها چه‌قدر است و پرداخت دستمزد باید به چه شکل انجام شود، هر کدام از طرفین اگر خواستند، چطور می‌توانند قرارداد را کنسل کنند و اصل کار بعد از تمام شدن متعلق به کدام یک از طرفین است و در نهایت این که طراح چه فایل‌هایی را باید به نویسنده تحویل بدهد. شما ممکن است به این فایل‌ها بعدا نیاز داشته باشید، بنابراین در مورد این که این فایل‌ها را طراح در اختیار شما قرار خواهد داد یا نه، حتما مذاکره کنید. مذاکره درباره قرارداد ممکن است اول‌اش خجالت‌آور باشد، اما مطمئن باشید بعدها اگر پروژه مطابق خواسته شما درنیامد، کلی در پول و انرژی‌تان صرفه‌جویی خواهد شد. نوشتن قرارداد شامل همه کسانی می‌شود که به‌نوعی درگیر پروژه تولید کتاب‌تان هستند.

کوتاه این که، شما حالا علاوه بر نویسنده، ناشر کتاب‌تان هم هستید و شیوه‌تان برای استخدام آدم‌ها باید کاملا حرفه‌ای باشد. این کارها باعث می‌شود نشرتان رشد کند و رونق بیشتری بگیرد.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

یازده نکته برای درست کار کردن با طراح جلد کتاب‌تان:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.