بازگشت به آرشیو

نوجوان‌های خرابکار به خواندن «لولیتاخوانی در تهران» محکوم شدند

14 فوریه 2017، ساعت 16:03

خبر

یک قاضی در ایالت ویرجینیای آمریکا نوجوان‌هایی را که با گرافیتی‌های نژادپرستانه دیوارهای یک مدرسه را نقاشی کرده بودند به خواندن ۳۵ کتاب محکوم کرد.

«رنگ ارغوانی» نوشته آلیس واکر، «بوته آزمایش» نوشته آرتور میلر و «بادبادک‌باز» نوشته خالد حسینی در میان ۳۵ کتابی هستند که خواندن‌شان تنبیه یک گروه پنج نفره از نوجوان‌های خرابکار ایالت ویرجینیا است. جرم این پنج نوجوان این بوده که دیوارهای یک مدرسه تاریخی آفریقایی-آمریکایی را با کشیدن گرافیتی‌های نژادپرستانه، ضد یهود و ناپسند خراب کرده بودند.

این قاضی ایالت ویرجینیا علاوه بر خواندن این ۳۵ کتاب، نوجوان‌ها را محکوم به دیدن ۱۴ و دو موزه هم کرده است، همین‌طور نوشتن تحقیقی درباره قدردانی از مسئله جنسیت، نژاد و مذهب.

این قاضی گفته به این دلیل این حکم را انتخاب کرده که اقدام بچه‌ها بیشتر کاری از سر حماقت بوده است. «هیچ کدام از این بچه‌ها سوءِ‌سابقه ندارند و تا به‌حال پای‌شان به هیچ ماجرای بدی باز نشده. کاملا معلوم است که این کار را فقط از سر هیجان کرده‌اند. کار این بچه‌ها از سر حماقت بوده. هیچ کدام‌شان از میزان جدی بودن کاری که کرده‌اند ‌آگاه نیستند.»

این بچه‌ها روی دیوار این مدرسه که در سال ۱۸۹۲ یعنی ۳۰ سال بعد از پایان گرفتن جنگ داخلی آمریکا تاسیس شده، صلیب شکسته، دایناسور و تصاویر بی‌پرده جنسی کشیده‌اند و روی دیوارها نوشته‌اند «قدرت سفید»، «قدرت قهوه‌ای». در این مدرسه دانش‌آموزاه سیاه‌پوست درس می‌خوانند.

قاضی این پرونده می‌گوید، این بچه‌ها به لحظه‌ای در زندگی‌شان نزدیک شده‌اند که لحظه یادگیری است. مضمون همه این کتاب‌ها درباره نژادپرستی، برابری جنسی، مذهب یا جنگ است. «دوازده سال بردگی» و «لینکلن» هم جزءِ فیلم‌هایی است که قرار است این پنج نوجوان ببینند.

هر ماه این نوجوان‌ها یا باید گزارشی درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند بنویسند یا نقدی درباره یکی از فیلم‌هایی که دیده‌اند. آن‌ها هم‌چنین باید مقاله‌ای بنویسند درباره پیامی که صلیب شکسته و نمادهای قدرت سفید می‌توانند منتقل کنند و از موزه هولوکاست و موزه تاریخ آمریکا هم دیدن کنند و نمایشگاهی ببینند از بازداشت‌شدگان ژاپنی در طول جنگ دوم جهانی. قاضی این پرونده می‌گوید، «امیدوارم در نهایت آنچه از امسال برای‌شان باقی می‌ماند، درک بهتری از مسئله نژاد، جنسیت، مذهب و تعصب باشد. وقتی آن‌ها این سال تحصیلی را با خواندن این کتاب‌ها و دیدن این فیلم‌ها تمام کنند، خودشان یک‌پا معلم شده‌اند.»

این اولین بار نیست که یک قاضی کسی را به کتاب خواندن متهم کرده است. سال گذشته، یک دختر ۱۵ ساله ایتالیایی هم محکوم شد تا ۳۰ کتاب فمنیستی بخواند «تا با قطره قطره وارد کردن آموزه‌های فمنیستی به ذهن‌اش بفهمد چه آسیب‌هایی او در جامعه به‌عنوان زن دیده است.» این دختر عضو یک باند قاچاق جنسی کودکان بود.

«لولیتاخوانی در تهران» نوشته آذر نفیسی هم یکی از کتاب‌هایی است که این نوجوان‌ها باید بخوانند.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این خبر است.

نوجوان‌های خرابکار به خواندن «لولیتاخوانی در تهران» محکوم شدند:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.