بازگشت به آرشیو

ترس از آینده، آمریکایی‌ها را سراغ ادبیات سیاسی فرستاده است

7 فوریه 2017، ساعت 12:57

خبر

وقتی صدها هزار زن در اعتراض به ادای سوگند دانلد ترامپ در واشنگتن جمع شدند، حساب کاربری توییتر و فیس‌بوک مارگارت اتوود، رمان‌نویس کانادایی، تمام مدت در حال گرفتن نوتیفیکیشن بود. مردم تصاویری می‌فرستادند از شعارهای اعتراض‌کنندگان و به رمان «سرگذشت ندیمه» این نویسنده اشاره می‌کردند.

داستان «سرگذشت ندیمه» در آمریکا رخ می‌دهد، در زمانی پس از ترور رییس جمهور آمریکا که با گلوله کشته شده و همه اعضای کنگره‌اش را به رگبار بسته‌اند. ترور را به اسلام‌گرایان تندرو نسبت داده‌اند و وضعیت فوق‌العاده اعلام شده. انقلابی در کشور رخ می‌دهد، قانون اساسی لغو می‌شود و حکومتی تمامیت‌خواه مسیحی تشکیل می‌شود. در این حکومت جدید، آزادی‌های فردی اکثر شهروندان پایمال می‌شود و همه ادیان، به جز دین رسمی کشور، ازدواج مجدد، طلاق، سقط جنین، هم‌جنس‌گرایی غیرقانونی اعلام می‌شود. در سرزمین جدید بیشتر مردم به دلایلی که در موخره داستان می‌آید عقیم هستند. به همین خاطر، زنان باروری که ازدواج نکرده‌اند یا ازدواج‌شان مورد قبول حکومت نیست، به عنوان «کُلفَت» در اختیار خانواده‌های تراز اول قرار می‌گیرند تا شاید برای آن‌ها بچه‌ای بیاورند. زنان مجرد عقیم هم تبعید می‌شوند.

تظاهرکنندگان در این تابلوها نوشته بودند که «سرگذشت ندیمه» دارد تکرار می‌شود و این کتاب دستورالعمل درست کردن یک مدینه فاسده نیست.

اتوود می‌گوید، تعداد توییت‌هایی که مردم با تصویر این شعارها کرده بودند و برای او فرستاده بودند خیلی زیاد بوده. رمان اتوود ۳۲ سال پیش چاپ شد، اما در ماه‌های اخیر، خواننده‌های فراوانی به شباهت جامعه تحت‌فشار رمان او با سیاست‌های دولت جمهوری‌خواه جدید اشاره کرده‌اند و اعتراض خودشان را نشان داده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ فروش کتاب که چاپ پنجاه و دوم بود، ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و ناشر اتوود هم ۱۰۰ هزار جلد دیگر چاپ کرده تا به تقاضای فراوان بازار جواب بدهد.

«سرگذشت ندیمه» یکی از چندین رمانی است که مردم این روزها به خواندن‌اش توجه نشان داده‌اند، یعنی در روزهایی که دموکراسی آمریکایی تحت فشار فراوانی است. دو کتاب «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» جورج اورول هم در چند روز اخیر جزءِ پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون شده است.

از جمله کتاب‌های دیگری که این روزها طرفداران فراوانی پیدا کرده و مردم از دوره دبیرستان دیگر آن‌ها را دست نگرفته‌ بودند، می‌توان به کتاب «دنیای قشنگ نو» نوشته آلدوس هاکسلی اشاره کرد. این رمان هم داستان مدینه فاسده‌ای است در انگلستان ۲۵۴۵. رمانی هم از سینکلر لوییس به‌نام «نمی‌تواند این‌جا اتفاق بیفتد» پرفروش شده که هجویه‌ای است در مورد یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در آمریکا با ایده‌های پوپولیستی که بعد از روی کار آمدن تبدیل به یک فاشیست عوام‌فریب می‌شود. هر دو این کتاب‌ها از پرفروش‌ترین کتاب‌های این روزهای آمازون هستند.

بالا رفتن تقاضای خرید این رمان‌های کلاسیک از آن جا بالا گرفت که در روز ادای سوگند دانلد ترامپ، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید تعداد شرکت‌کنندگان در این مراسم را خیلی بیشتر از رقم واقعی آن دانست. این اظهارنظرها باعث شد، کاربران توییتر توییت‌هایی منتشر کنند با الهام از کتاب «۱۹۸۴» اورول که می‌گوید، روسای قدرت زبان را به نفع خودشان مصادره می‌کنند و واقعیت را بازتعریف می‌کنند. در این روزها، به این رمان بیش از ۲۹۰ هزار بار در شبکه‌های اجتماعی ارجاع داده شده و با این تبلیغ مجانی فروش این رمان ۶۸ ساله یک‌باره بالا رفته است.

یکی از استادهای دانشگاه استنفورد می‌گوید، «مردم تشنه این هستند که چارجوبی پیدا کنند و واقعیت این روزها را در آن جا بدهند.» ظاهرا دوباره‌خوانی این کتاب‌ها کمک می‌کند تا مردم راحت‌تر از شرایط سیاسی این روزها سردربیاورند.

گری اشتینگارت، رمان‌نویس آمریکایی، هم می‌گوید، «این رمان‌ها از این جهت طرفدار پیدا کرده‌اند که خواننده‌های متوسط آمریکایی می‌خواهند بدانند قرار است بعد از این چه اتفاقی بیفتد. این مردم این روزها را هیچ‌وقت از سرنگذرانده‌اند. این روزها از زبان استفاده می‌شود تا درک مردم را از واقعیت متزلزل کند و این اتفاق جدیدی برای مردم این کشور است. شاید هم دلیل‌اش این باشد که فضای غیرداستانی امید مردم را ناامید کرده‌ است، روزنامه‌نگاری نتوانسته است از پس توضیح اتفاقات این روزها بربیاید.»

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

ترس از آینده٬ آمریکایی‌ها را سراغ ادبیات سیاسی فرستاده است:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.