بازگشت به آرشیو

چطور وقت کتاب خواندن خواب‌تان نبرد

23 اوت 2016، ساعت 9:09

کتاب‌خوانی

کسانی هم هستند که وقت کتاب خواندن خواب‌شان می‌برد. این شرایط ممکن است حتی برای کسانی پیش بیاید که عادت به کتاب‌خوانی دارند و در زندگی‌شان می‌توانسته‌اند چندین و چند ساعت بدون این که خسته شوند کتاب بخوانند. گاهی حتی دلیل‌اش هم این نیست که کتابی که می‌خوانید کسالت‌بار است و آن را خیلی دوست ندارید. حتی ممکن است کتاب رمان هیجان‌انگیزی باشد، اما باز هم موقع خواندن‌اش خواب‌تان بگیرد.

برای بعضی‌ها ممکن است همین که آدم سرش را بیندازد پایین و به صفحه‌ای نگاه کند، علائم خواب به مغز فرستاده می‌شود. برای این که با این قضیه بجنگیم، چند استراتژی هست که به کمک آن‌ها می‌توان بیدار ماند و به کتاب خواندن ادامه داد. می‌توانید هر کدام از این استراتژ‌ی‌ها را بخوانید و هر کدام را که به کارتان آمد استفاده کنید.

 

همین که از خواب بیدار شدید، شروع کنید به کتاب خواندن

البته امیدواریم شب را حسابی خوب خوابیده‌اید. حالا چه زمانی مناسب‌تر از وقتی است که از خواب بیدار شده‌اید و اصلا احساس خستگی نمی‌کنید؟ خب البته این استراتژی از آن دست کارهایی است که وقت تعطیلات بهتر جواب می‌دهد. چون اگر بخواهید بروید مدرسه یا سر کار، کتاب خواندن آن موقع صبح دیگر کار سختی می‌شود.

 

گوش دادن به کتاب‌های شنیداری

یکی از بهترین کارها برای خواندن کتاب‌هایی که در فهرست مطالعه‌تان گذاشته‌اید این است که موقع رانندگی یا وقتی مشغول رسیدگی به کارهای خانه هستید یا هر فعالیت دیگری، به کتاب‌های شنیداری گوش بدهید. این‌جوری احتمال به خواب رفتن‌تان صفر است. البته اگر سرتان به کاری گرم نباشد و فقط مشغول گوش دادن به کتاب باشید، احتمال به خواب رفتن‌تان خیلی زیاد است، حتی گاهی بیشتر از وقت‌هایی که خودتان کتاب می‌خوانید.

 

موقع خوردن و نوشیدن کتاب بخوانید

بعضی‌ها برای بیدار ماندن مثل دوره‌های دانشجویی و مدرسه قهوه می‌خورند یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند. اما گاهی وقت‌ها غذا خوردن هم همان کار قهوه را انجام می‌دهد. غذا خوردن شما را مشغول و بیدار نگه می‌دارد. لازم نیست پرخوری کنید، همین که چیزی کنار دست‌تان باشد و هر از گاهی نوکی به آن بزنید کافی است. البته باید حواس‌تان باشد غذا را روی کتاب و کتاب‌خوان الکترونیکی‌تان نریزید.

 

برای خودتان یک‌جور بازی راه بیندازید

می‌توانید تلویزیون را در پس‌زمینه روشن بگذارید یا موسیقی گوش کنید. بعد می‌توانید برای خودتان یک‌جور بازی راه بیندازید. مثلا وقتی تلویزیون آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند، ببینید که در طول این آگهی چند صفحه می‌توانید کتاب بخوانید یا این که مثلا در طول یک آهنگ چند صفحه می‌توانید پیش بروید. اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که در آن واحد نمی‌توانید چند کار را با هم انجام بدهید، خب کمی ماجرا برای‌تان سخت می‌شود. حتی اگر چند کار را با هم می‌توانید انجام بدهید، اما از آن دست کتاب‌خوان‌هایی هستید که با دقت و با نگاهی انتقادی کتاب می‌خوانند، این استراتژی را به شما توصیه نمی‌کنیم.

 

موقع کتاب خواندن راه بروید

این کار باعث می‌شود اصلا موقع کتاب خواندن خواب‌تان نبرد. ایستادن و دور خانه راه رفتن برای خیلی‌ها ۱۰۰ درصد مفید است، چون وقت راه رفتن، امکان لمیدن و استراحت کردن و بعد به خواب رفتن به حداقل می‌رسد. فقط این‌جور وقت‌ها حواس‌تان به پله‌ها باشد.

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

چطور وقت کتاب خواندن خواب‌تان نبرد:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.