بازگشت به آرشیو

ادبیات آنلاین و قاچاق آنلاین در چین بیداد می‌کند

12 آوریل 2016، ساعت 9:22

نشر الکترونیک

به گفته خبرگزاری رسمی چین، با اکران فیلم‌هایی که از روی رمان‌های آنلاین ساخته شده و رکورد فروش را در گیشه شکسته، این رمان‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و پرفروش شده‌اند.

یکی از همین نویسنده‌های پرفروش آنلاین که در طول سه سال گذشته ۱۱۰ میلیون یوآن (۱۷ میلیون یورو) بابت حق تالیف کارهایش به‌دست آورده، تبدیل شده به سومین فرد پردرآمد در حوزه نشر در کشور چین. این در حالی است که رمان‌نویسان چینی دیگر در این حوزه به‌سختی هزینه‌های ماهیانه زندگی خود را تامین می‌کنند.

در این گزارش این خبرگزاری گفته شده، یکی از مشکل‌سازترین مسائل نویسندگان آنلاین مسئله دسترسی غیرقانونی به کتاب‌ها است. در طول سال ۲۰۱۴ به همین دلیل نویسنده‌ها حدود ۱۰ میلیون یوآن ضرر کرده‌اند. فقط ۲۶.۵ از کاربران وب به شکل قانونی کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند، بیش از نیمی از کاربران وب نسخه‌های آنلاین غیرقانونی کتاب‌ها را می‌خوانند یا نسخه‌های مجانی را از تالارهای گفت‌وگوی موجود در وب یا سرویس‌های کلاود دانلود می‌کنند.

یکی از نویسندگانی که کتاب‌هایش را به‌صورت الکترونیکی در چین منتشر می‌کند می‌گوید، فقط پنج درصد از نویسندگان ای‌بوک می‌توانند واقعا از طریق نوشتن امرار معاش کنند. او می‌گوید: «بسیاری از همکاران من روزی هزاران کلمه در سایت‌های قانونی ادبی می‌نویسند تا بتوانند بابت کارشان حق اشتراک بگیرند، اما چیزی نمی‌گذرد که کارشان از فضاهای غیرقانونی سردرمی‌آورد و به این ترتیب تمام کارشان بی‌ارزش می‌شود.»

با این که دولت چین در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای مبارزه با مسئله دسترسی غیرقانونی به کتاب‌ها کرده و از فعالیت صدها سایت غیرقانونی که کارشان آپلود غیرقانونی کارهای ادبی بوده جلوگیری کرده است، اما به‌نظر می‌رسد هم‌چنان پیدا کردن راهی برای دانلود غیرقانونی کتاب‌ها، بدون جریمه و مجازات، کار راحتی در این کشور است.

یکی از کارهایی که این افراد می‌کنند این است که در شبکه‌های اجتماعی این کشور لینک‌هایی برای دانلود غیرقانونی کتاب‌ها یا دسترسی آنلاین به کتاب‌ها را پست می‌کنند.

در این گزارش آمده، ظاهرا برخورد‌های قانونی و مجازات افراد خاطی در دادگاه‌های این کشور بسیار جزیی بوده است.

یکی از مشاوران سیاست ملی چین می‌گوید: «شیوع این رفتار باعث می‌شود مصرف‌کنندگان از محتوای قانونی و مشروع روی‌گردان شوند و این مسئله یقینا روی محتوای خلاقانه‌ای که آدم‌ها تولید می‌کنند تاثیر می‌گذارد. قاچاق کتاب‌ها و دانلود غیرقانونی آن‌ها در فضای وب به سابقه چین به‌عنوان جامعه‌ای که به حق مالکیت احترام می‌گذارد لطمه می‌زند.»

 

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این خبر است.

ادبیات آنلاین و قاچاق آنلاین در چین بیداد می‌کند:

نظر شما ثبت شد و پس از بررسی مدیریت سایت منتشر خواهد شد.